Alfa Romeo 164 istoriaAlfa Romeo 164 este o masina Alfa Romeo produsa din 1987 pina in 1997 ,in fabrica din Arese, in ideea de a fi inlocuitoare modelului Alfa 6 si Alfa 90 care este ammiraglia productiei casei milanese. Modelul ii va ceda locul dupa 20 de ani de productie si 273.857 exemplare produse,modelului Alfa 166.
DescriereIesierea pe piata a masini Alfa Romeo 164 a fost in dubiu pina in ultimul moment,deoarece proiectul si dezvoltarea masini au inceput sub gestiunea IRI,iar la achizitionarea de catre Fiat,acesta nu a dorit sa scoata un model care sa faca concurenta directa cu ammiraglia grupului,Lancia Thema.Prezentata in 1987 la salonul din Frankfurt,a fost un model fundamental pentru Alfa Romeo.
Desenata de Pininfarina,este dezvoltata pe platforma lui Fiat Croma, Lancia Thema si Saab 9000.Alfa Romeo 164 prezenta o caracteristica stilistica mult marcata,fata de Croma,Thema si 900 care in schimb adopta modeernul giro-porte.Linia cuneo a reusit sa faca sa ajunga la un coeficient de penetrare aerodinamica de 0,30cx,cel mai bun din categorie.Pe ansamblu prezenta un abitaclu mare si confortabil,caracterizat de un desen foarte modern aproape de avangarda,special pentru cit priveste consola centrala care prezinta ordonate o gramada de butoane si display-uri digitale,si alte citeva taste dispuse in abitaclu.Si portbagajul era foarte mare cu cei 540 de litri capacitate.
Ca dotari erau disponibile scaune incalzire cu memorie8fata/spate),clima complect automatica ecc.,iar la exterior dotari aerodinamice:spoiler si praguri.A fost primul model al gamei casei cu tractiune fata.Punctele forte ale acestei masini erau abilitatea si dotarle,dar in mod special prestatile
InteriorulInteriorul este caracterizat de scaunele care pot fi de piele sau in tesut,comode cu posibilitatea de reglare a inaltimi,reglarea spatarului,mutare inainte /inapoi si reglaj lombar pe anumite versiuni.O particularitate a interiorului acestei ammiraglia este consola tipica centrala cu numeroase taste dispuse in mod rational care cuprinnd:controlul clima automatica,directia fluxului de aer,proiectoare ceata fata,lumina ceata spate,lumini de avarie,deschiderea porbagajului,deschiderea capacului rezervorului carburant si reglare suspensi electronic pe anumite versiuni.Dispunea de display digitale mai mari si mai functionale pe versiunile de dupa "92.Mai jos se gasesc lacasurile pentru radio si scrumiera(ambele cu inchidere asistata),continuind avem maneta cutiei de viteze care la cerere poate fi automatica pe anumite versiuni,consola comanda geamuri care cuprinde tastele pentru actionarea geamurilor fata si spate,tasta de deschidere in mod continu a geamului fata stinga,inchiderea centralizaata,blocajul de siguranta pentru copii a geamurilor spate,deschiderea trapei comandata electric(la cele prevazute cu trapa).Dupa tastele electrice se gaseste un lacas pentru obiecte mici,locul pentru monede,iar la capatul canalului central,un alt lacas pentru obiecte dotat cu inchidere(capac)si in final bricheta spate iluminata.In spate era prevazut ca o optiune o consola pentru reglajul electric a scaunelor din spate.In fata pasagerului se gaseste lacasul pentru obiecte mult marit si dotat cu lumina de serviciu.Plancia instrumentelor cuprindea:turometrul,vitezometrul,o serie de martori luminosi asezati orizontal pe toata lungimea bordului,dedesupt se aflau indicatorele:voltajul bateriei(sau turbo)presiune ulei,temperatura apei si nivelul de benzina.Volanul reglabil in inaltime cit si in lungime.Scaunele erau dotate cu cotiera fata si spate
Restyling Pe parcursul a 10 ani in care Alfa 164 a stat in catalog,a suferit doua principale restyling-uri.Primul s-a produs in 1990 si a constat in citeva modificari la partea interna,cum ar fi tastele aflate pe tunelul central si o noua gestiune a sistemului de clima.Din punct de vedere tehnic au fost inbunatatite suspensile,iar garda masini a fost coborita 3cm.
Spre sfirsitul anului 1992 a suferit cel de al 2-lea restyling,mai notabil.A privit in mod mai special interiorul,de la panourile usilor la consola centrala,la grupurile optice fata si spate,iar in ceea ce priveste versiunile"Super",adoptarea de bari de protectie cu forme mult generoase conturate de un bord cromat
MotorizariPropulsorul baza intre versiunile pe benzina era cel de 2 litri Twin Spark dublu ax cu came,pentru a incheia cu cel de 3.0 V6 12v de 192cv numit in mod comun "Busso" de la proiectantul care l-a gindit Giuseppe Busso.Anul urmator a fost prezentat si 2.0 4c din derivare Lancia, sovralimentato de turbina T3 cu dispozitivul overboost racit de intercooler.In 1990 motorul 3.0 12v a fost dus la 200cv si dedicat versiuni Quadrifoglio.
Motorul 2000 Twin Spark in 1991 s-a facut un salt a prestatilor si tehnologic cu intrarea in productie a inovatorului 2.0 V6 Turbo.Acest propulsor deriva de la versiunea 3 litri atmosferica a lui V6 "Busso"care motoriza 164 3.0.Acesta era caracterizat de capete si monobloc in aluminiu si complect gestionat electronic,sovralimentato initial de o turbina Mitsubishi/Piaggio TD05H dotata cu dispozitivul overboost racit de intercooler,acelas de la Lancia HF Evoluzione. Avea o putere de 210 CV si multumita dispozitivului overboost care consimtea o instantanee crestere a presiuni de sovralimentazione pentru a face fata la tranzitoria cerere de putere.Din aceasta cauza cuplu este marit pentru citeva secunde la 30.6 kgm,iar odata cu el si puterea fata de valoarea declarata.
In anul 1992 Alfa a pus in productie noile 3.0 V6 24v,initial cu o putere de 210 CV.Motorului V6 Turbo ii este usor micsorata puterea pe hirtie (motive de marketing) pentru a nu se suprapune in catalog cu versiunia de 3 itri,chiar daca se prezenta cu prestati mai superioare decit cea aspirata.Turbocompresorul a fost inlocuit cu unul mai mic Garret T25 care pentru a ajunge la performante ca cele ale overboost trebuia sa lucreze la presiuni mai mari ,totodata a fost redimensionat si intercooler-ul.
In 1993 soseste evoluatul de la 3.0 24V dus la 230CV care consimtea o viteza maxima de 245 km/h.In acelas an soseste si versiunea integrala.Prestatile bune dell'ammiraglia italiana erau acompaniate de o mare tinuta de strada,caracteriistica cae din tot deauna a deosebit le auto del biscione.In cea ce privesc motoarele diesel,erau cele furnizate de VM Motori.
Motoare benzina2.0 T.Spark 8v...4 cilindri in linie...1962 cc...108 kW (148 CV)...215 km/h...1987-1989
2.0 T.Spark 8v (cat)...4 cilindri in linie...1962 cc...106 kW (144 CV)...210 km/h...1990-1992
2.0 TS 8v...4 cilindri in linie...1962 cc...106 kW (144 CV)...210 km/h...1992-1995
2.0 TS Super 8v...4 cilindri in linie...1995 cc...129 kW (175 CV + overboost)...+225 km/h...1988-1991
2.0 V6 Turbo...V6...1997 cc...154 kW (210 CV + overboost...+240 km/h...1991-1992
3.0 V6 12v...V6...2959 cc...141 kW (192 CV)...+230 km/h...1987-1989
3.0 V6 12v (cat)...V6...2959 cc...135 kW (184 CV)...230 km/h...1990-1992
2.0 V6 TB Super...V6...1996 cc...150 kW (205 CV + overboost)...237 km/h...1992-1997
3.0 V6 QV 12v...V6...2959 cc...2959 cc...147 kW (200 CV)...237 km/h...1990-1992
3.0 V6 24v Super...V6...2959 cc...152 kW (210 CV)...240 km/h...1992-1997
3.0 V6 24v QV...V6...2959 cc...170 kW (232 CV)...245 km/h...1992-1993
3.0 V6 Q4...V6...2959 cc...170 kW (232 CV)...240 km/h...1993-1997
Motoare diesel2.5 Turbodiesel...4 cilindri in linie...2499 cc...84 kW (117 CV)...200 km/h...1987-1992
2.5 Turbodiesel...4 cilindri in linie...2499 cc...92 kW (125 CV)...202 km/h...1992-1997
164 Q4 Versiunea 164 Q4 are montat motorul V6 24 valvole de 2959 (tractiune integrala)cu o putere maxima de 231 cv la 6300 giri/min si un cuplu maxim de 280 N m (28,5 kgm) la 5000 giri/min.Alimentat(cu aprindere electronica integrata)injectie electronica multipoint Bosch Motronic M3.7.
Suspensia fata este pe roti independente,brate transversale(schema MacPherson),arcuri elicoidale,iar pe spate roti independente,brate transversale si biela longitudinala,arcuri elicoidale;bari stabilizare fata / spate,amortizoare hidraulice programabile din interiorul abitaclului.In pozitia "Auto",amortizoarele vin reglate in baza fondului stradal,apasind tasta "Sport",suspensile devin mai rigide si se modifica garda,pentru condusul sportiv.Cutia de viteze este derivatie sportiva in 6 trepte Getrag.Tractiunea integrala dispune de reductia centrala "Viscomatic", dezvoltata in exclusivitate de Alfa Romeo in colaborare cu Steyr-Puch,iar diferentialul spate autoblocant de tip Torsen.prestatile descoperite de lunarul Quattroruote vorbesc de o viteza de 240,459 km/h,o acceleratie de la 0 la 100 km/h in 7,7 secunde;un alt lunar Auto,vorbeste in schimb de o viteza maxima de 237,650 km/h si o acceleratie 0-100 km/h in 6,9 secunde.
In luna Octombrie 1998,versiunea "164 Q4"va inceta de a fi comercializata.
164 ProCar Nascut din dorinta departamentului Alfa Corse in 1988 prototipul care ar fi trebuit sa se numeasca "164 Pro-Car"in onoarea campionatului mondial "Production Car" si care ar fi trebuit sa se desfasoare in primi anii"90,Alfa Romeo a pus in practica toata abilitatea tehnica pentru a dezvolta o masina intradevar speciala,o masina de curse cu un sasiu tubular in kelvar,motor spate central 10 cilindri in V,avind o cilindrata de 3,5 cc,aspirato,cu o putere de 620 CV la un regim maxim de 11800 giri/min,cu un cuplu de 39 kgm la 9500 giri/min., descarcata la cea mai clasica solutie a masinilor sportive:tractiunea spate,in stare sa atinga o viteza maxima de 340km/h.
Dotata cu suspensi fata si spate in dubli quadrilateri deformabili de tip push rod (astazi foarte utilizati in Formula 1) si avind caroseria lui 164.Din acesta masina in ziua de astazi exista doar unicul exemplar construit.
ParticularitatiExemplarele Alfa 164 puse in vinzare in sud estul asiatic,mai precis pe pietele din Hong Kong,Malaezia si Indonezia,au fost numite 168,deoarece numqrul 164 este un numar negativ in acea zona.
Alfa 164 TD in momentul prezentari era masina diesel cea mai rapida a momentului.
Motorul V6 turbo prezentatpe 164 a fost ales ca fiind motorul anului.
Alfa 164 T.Spark de culoare rosie,a fost ultima masina a lui Enzo Ferrari.
sursa: wikipedia