Jante ALIAJ sau Jante TABLA? Probabil multi dintre soferi au avut dilema aceasta cel putin odata la schimbarea anvelopelor in functie de sezon! Luate in amanunt, fiecare varianta are avantaje si dezavantaje. Jantele din otel (tabla) ofera avantajul de a fi mai ieftine de achizitionat si mai usor de intretinut. Astfel, ele pot fi indreptate pe aparatele speciale in cazul unor deformari usoare, fara riscul de a le fisura si pot fi revopsite apoi fara prea multe pregatiri speciale. Pentru cei putin mai pretentiosi la cum arata masina, exista posibilitatea montarii capacelor din plastic intr-o gama destul de variata de modele. Un alt avantaj este faptul ca o janta din otel aleasa corect dupa specificatiile masinii, se potriveste perfect cu restul ansamblului neexistand niciun fel de riscuri. Printre dezavantajele jantelor din otel enumeram greutatea mai mare a unei astfel de in comparatie cu o janta din aliaj, ventilarea mai slaba a sistemului de franare si, in cazul in care se opteaza pentru capace, faptul ca de cele mai multe ori acestea trebuiesc fixate pe janta prin diferite metode pentru a preintampina pierderea lor in trafic sau chiar furtul acestora. Un aspect foarte important de retinut pentru cei care aleg sa treaca de la jantele din aliaj la jantele din otel (mai ales in perioada iernii): se recomanda achizitionarea kit-ului de prezoane sau piulite de strangere special pentru jantele din otel. De ce? Pentru ca in multe situatii, conul prezonului sau al piulitei nu calca perfect pe janta din otel, ducand in timp la distrugerea ei prin deformare repetata. Jantele din aliaj au aparut ca echipare standard pe anumite segmente de masini din nevoia de a sublinia o echipare mai bogata a seriei sau latura sportiva si/sau de lux a marcii auto producatoare. Desi in urma cu ceva ani aveau preturi prohibitive pentru buzunarul consumatorului de volum, astazi sunt foarte multe marci producatoare de iar preturile sunt tot mai atractive. Unul din avantajele acestor jante este insasi paleta foarte larga de modele si compatibilitati. Un alt avantaj este dat de greutate, in general mai scazuta decat al unei jante din otel la acelasi diametru si este un aspect de luat in considerare mai ales pentru cei care utilizeaza masina mai mult in regim urban. Alt aspect practic al jantelor din aliaj este suprafata mai mare ramasa descoperita, lucru care favorizeaza o racire mai rapida a franelor si o disipare mai eficienta a caldurii produse de discurile de frana suprasolicitate in traficul urban. Trebuie insa enumerate si cateva dezavantaje. Pretul de achizitie ar putea fi primul pe lista. Desi in unele cazuri jantele din otel si cele din aliaj au preturi apropiate, cele din urma, mai ales cele after market, se achizitioneaza la set de 4 bucati facand ca investitia initiala sa fie ceva mai consistenta. Intretinerea jantelor din aliaj necesita ceva mai multa atentie. O janta din aliaj folosita intens pe drumuri accidentate se va ovaliza si va necesita indreptari repetate. Acestea se fac de obicei “la cald” si au ca efect secundar slabirea jantei prin decalirea materialului. Practic, exista riscul ca in locul unde janta a fost incalzita, sa apara fisuri care sa necesite interventii mult mai complexe si pline de riscuri. Parcarile la bordura trebuiesc evitate pentru a nu ajunge sa zgariem buza jantelor. Asadar, e bine de cantarit fiecare optiune in parte. Pana la urma alegerea unei din aliaj sau otel este dictata tot de bugetul din buzunarul fiecaruia dintre noi. Puteti verifica starea anvelopelor dumneavoastra sau achizitiona anvelope si jante noi la super preturi de la Vadrexim unde le si poti monta imediat la cumparare.
|